Hop til hovedindholdet

UC SYD logo

KOSMOS KONFERENCE "Sundhed og trivsel i skolen: Nationale og internationale perspektiver"


Dato og tid

Onsdag d. 23. november 2016 kl. 09:30 til 15:45

Tilmeldingsfrist

Tirsdag d. 15. november 2016 kl. 08:00

Sted

Danmarks institut for Pædagosik og Uddannelse (DPU), Tuborgvej 164, 2400 København NV Danmarks institut for Pædagosik og Uddannelse (DPU)
Tuborgvej 164
2400 København NV

KOSMOS KONFERENCE "Sundhed og trivsel i skolen: Nationale og internationale perspektiver"


Arrangementsbeskrivelse

KOSMOS – Det nationale videncenter for børn og unges kost, motion og sundhed – inviterer i samarbejde med Forskningscentret i sundhedsfremmende og bæredygtig skoleudvikling ved Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), Århus Universitet til konference om sundhedspædagogik og sundhedsundervisning i grundskolen.

Konkret og konstruktiv videndeling

Målgruppe
Konferencen er tværfaglig og multidisciplinær, og målgruppen er såle­des alle med tilknytning til og interesse for skole, trivsel, sundhedspædagogik og sundhedsundervisning; fx lærere, pædagoger, skoleledere, sundhedsplejersker, politisk administrative beslutningstagere, konsulenter, pri­vate aktører på området samt repræsentanter fra frivillige foreninger.

Forventet udbytte for deltagerne
Som deltager på konferencen vil du få en unik mulighed for aktivt at udveksle viden og diskutere med kolleger fra hele Danmark samt høre om aktuelle tendenser i forskning og praksis i forbindelse med sundhed og trivsel i skolen.

De fremmeste forskere fra ind- og udland vil dele deres viden på området, og der vil gennem en række parallelle workshops blive sat særligt fokus på dialogen mellem forskere og konferencedeltagere.

Program

Kl. 9.30

Ankomst

Kaffe og brød

Kl. 10.00

Velkomst

Velkomst og introduktion
v/ videncenterchef Børge Koch og chefkonsulent Anette Schulz, Det nationale videncenter KOSMOS

Kl. 10.15

Oplæg I

School wellbeing: where is it created and what does it do?
v/ professor Venka Simovska, leder af Forskningscentret i sundhedsfremmende og bæredygtig skoleudvikling ved Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), Århus Universitet

Kl. 11.00

Oplæg II

Health Education in Digital times: Critical perspectives on the use of technology in health education
v/ Dr. Deana Leahy, Faculty of Education, Monash University, Victoria, Australia

Kl. 11.45

Pause

Frokost

Kl. 12.30

Oplæg III

Learning of health literacy within a school subject health education
v/ Dr. Leena Tuulikki Paakkari, University of Jyväskylä, Finland

Kl. 13.15

Pause

Kaffe og kage

Kl. 13.45

Sessions I

To konsensusprocesser om bevægelse, trivsel, sundhed og læring
v/ lektor, ph.d. Jesper von Seelen, Det nationale videncenter KOSMOS

Well-being Promotion in Schools as Exercising Rights and Moving Moments: Invitation to an international dialogue
v/ Elise Sijthoff, publisher, journalist and founded of the Children's International Press Centre and Shanti George, Honorary Professors, Aberystwyth University, Holland

Tværprofessionelt samarbejde om sundheds- og trivselsfremmende indsatser i folkeskolen: Projekt MOGL som eksempel og inspiration
v/ lektor, ph.d. Niels Bilsted Michelsen, Det nationale videncenter KOSMOS

”Destination trivsel”
v/ nationale projektledere Anne Wind, Lone Smidt og Anneline Sandø, Sex & Samfund

Kl. 14.45

Sessions II

LOMA-lokal mad: Udvikling af mad- og sundhedsrelateret handlekompetence i en whole-school setting
v/ adjunkt, ph.d. Dorte Ruge, University College Lillebælt og lærer Rikke Thrane, Nymarksskolen, Svendborg

Fra politik til praksis. Implementering af kommunale sundhedsfremme projekter fra et lærerperspektiv
v/ adjunkt, ph.d. Lone Lindegaard Nordin, DPU, Aarhus universitet

Seksualundervisning i skolens yngste klasser – forventninger og udfordringer
v/ Line Anne Roien, ph.d.-stipendiat, DPU, Aarhus Universitet

Evaluering af sundhedsindsatser i skolen
v/ lektor Ulla Pedersen, Det nationale videncenter KOSMOS

Kl. 15.45

 

Afrunding og Tak for i dag

 

Hovedtalere 

School wellbeing: where is it created and what does it do?
v/ professor Venka Simovska, leder af Forskningscentret i sundhedsfremmende og bæredygtig skoleudvikling ved Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), Århus Universitet

Abstract:
This presentation will discuss the concept of school wellbeing in the context of the Danish school reform.

It will address the following questions:

  • How is wellbeing (trivsel) positioned in the school reform?
  • Based on research - why is wellbeing important for schools, and for pupils?
  • How the ways wellbeing is defined influences how schools work with promoting wellbeing in practice?
  • How sometimes even good intentions can have undesired consequences for the wellbeing of pupils
  • Where can wellbeing be “created” at school, and what can it do?

  

Health Education in Digital times: Critical perspectives on the use of technology in health education
v/ Dr Deana Leahy, Faculty of Education, Monash University, Victoria, Australia

Abstract:
In this presentation I will consider how technology is being used by teachers in health education classrooms. Drawing on a number of studies I will discuss the different reasons why teachers are being called on to use technology in health education and highlight some of the effects that the use of technology can have. I conclude the presentation by highlighting some potentially innovative practices that might help foster the study of health.

Learning of health literacy within a school subject health education
v/ Dr. Leena Tuulikki Paakkari, University of Jyväskylä, Finland

Abstract:
The presentation will focus on introducing and discussing (i) the evolution and current situation of the school subject health education within a Finnish school system, and (ii) pupils’ learning of health literacy from the school curriculum perspective. In Finland, health education is a law-based, independent and obligatory school subject. National assessment of 9th graders’ learning in 2013 showed that pupils’ competence level in the subject is satisfactory. Curriculum reform in 2014 took these findings into account when reformulating health education curriculum. Similarly, ethical perspectives about what can and cannot be graded as part of health learning were discussed and written into the curriculum.

 

Sessionsbeskrivelser

SESSION 1 (foretag valg ved tilmelding)

To konsensusprocesser om bevægelse, trivsel, sundhed og læring
v/ lektor, ph.d. Jesper von Seelen, Det nationale videncenter KOSMOS

Abstract:
I foråret 2016 forløb der i Danmark to processer, der begge havde til formål at generere overblik over den tilgængelige evidens om sammenhængen mellem fysisk aktivitet, læring, trivsel og sundhed. Den ene proces var et tre dags arrangement, hvor 30 forskere fra hele verden var samlet for at skabe en række konsensusstatements. Denne proces var styret af Købehavns Universitet. Den anden proces var styret af Vidensråd for Forebyggelse, hvor syv danske eksperter i seks måneder arbejdede med samme problemstilling. De to forskellige processer har begge givet en række resultater, der nu er publiceret.

Denne workshop adresserer både de fremkomne resultater og fordele og ulemper ved begge processer med henblik på en dialog om, hvordan der bedst skabes evident viden, og hvordan denne viden kan omsættes i skolens praksis.


Well-being Promotion in Schools as Exercising Rights and Moving Moments: Invitation to an international dialogue
v/ Elise Sijthoff, publisher, journalist and founded of the Children's International Press Centre & Shanti George, Honorary Professors, Aberystwyth University, Holland

Abstract:
How can schools promote an everyday curriculum of health literacy and well-being, that integrates the development of children's bodies, minds and emotions?  To what extent can school children promote their own and each other's well-being?  Participants in this workshop will be encouraged to share related ideas and experiences.  To encourage a comparative discussion, the workshop will present the experiences of the publisher Fyso Educatief in Amsterdam, for example the initiative The Class Moves! that was very successful in Scotland and Wales, as well as the Children International Press Centre which is poised for an exciting launch.

Tværprofessionelt samarbejde om sundheds- og trivselsfremmende indsatser i folkeskolen: Projekt MOGL som eksempel og inspiration
v/ Lektor Niels Bilsted Michelsen, Det nationale videncenter KOSMOS

Abstract:
Workshoppen vil rammesætte folkeskolen som arena for tværprofessionelle sundheds- og trivselsfremmende indsatser med fokus på bevægelse og inklusion og lægge op til diskussion af muligheder og udfordringer i feltet. Afsættet er følgeforskningsprojektet MOGL (Motorisk Observation Gennem Leg), lavet i et samarbejde mellem UCSJ-KOSMOS og Holbæk Kommune. Projektet eksemplificerer potentialer og problematikker ved tværprofessionelt samarbejde mellem pædagogiske professionelle (lærere og pædagoger) og sundhedsprofessionelt personale (fysioterapeuter, ergoterapeuter, ernærings- og sundhedsuddannede og sundhedsplejersker) med fokus på udvikling af bevægelseskompetencer i inkluderende fællesskaber.

 
”Destination trivsel”
v/ nationale projektledere Anne Wind, Lone Smidt og Anneline Sandø, Sex & Samfund

Abstract:
Formålet med Destination trivsel er at fremme børn og unges trivsel i skolen.

I projektet forenes faglig læring i dansk, idræt, billedkunst, historie og samfundsfag med læring om trivsel i konkrete undervisningsforløb. Undervisningsforløbene er samtidig eksemplariske for, hvordan det obligatoriske emne Sundheds- og Seksualundervisning og familiekundskab kan integreres i skolens skemalagte fag.

Der vægtes en systematisk trivselsindsats gennem hele skoleforløbet med fokus på temaer som krop, sprog og ensomhed.

’Destination trivsel’ er et partnerskab mellem Sex &Samfund, Skolelederforeningen, Danske Skoleelever, Skole og forældre, Københavns Kommune, Aarhus Kommune, Holstebro Kommune og Aalborg Kommune.

Fra maj til september 2016 afprøves projektets indsatser på modelskoler i partnerkommunerne. Gennem interview med elever, lærere, skoleledere og forældre indsamles viden om skoletrivsel generelt og om indsatserne. De første resultater fra projektet præsenteres i workshoppen, og der søges en dialog om, hvordan elevernes trivsel kan fremmes i skolen.

SESSION 2 (foretag valg ved tilmelding)

LOMA-lokal mad. Udvikling af mad- og sundhedsrelateret handlekompetence i en whole-school setting
v/ adjunkt, ph.d. Dorte Ruge og lærer Rikke Thrane, Nymarksskolen, Svendborg

Abstract:
Hvordan kan elevernes deltagelse i daglig produktion af et fælles frokostmåltid fungere som en integreret del af skoledagen og medvirke til at fremme udvikling af mad- og sundhedsrelateret handlekompetence?

I denne workshop vil vi præsentere og diskutere de første resultater fra UCL’s følgeforskning i Projekt LOMA-lokal mad. Projektet er støttet af Nordea-fonden og gennemføres fra 2015-2017 på 6 skoler i fire kommuner: Aalborg, Herning, Svendborg og Ishøj. Fokus er på elevernes udvikling af mad- og sundhedsrelateret handlekompetence i form af viden, færdigheder, kritisk tænkning, samarbejdsevne, motivation og empowerment. Følgeforskningens design er en mixed methods tilgang, hvor data indsamles via elev-surveys, interviews og observationer. I projektets pilotfase har elever på indskoling, mellemtrin og udskoling deltaget i planlægning, fremstilling, tilberedning og servering af det fælles daglige måltid. De undervisningsforløb har været integreret i Fælles Mål i flere fag, hvor IVACE modellen har været anvendt som en del af det metodiske grundlag.

Nymarkskolen i Svendborg har haft LOMA på skolen siden 2013 og fungerer nu som dynamoskole for de første 5 nye skoler. Lærer, Rikke Thrane indgår i projektledelsen og medvirker til at overføre viden og erfaring. Adjunkt og ph.d. Dorte Ruge står for følgeforskning, der udover elevernes handlekompetence også har fokus på de generelle udfordringer med ’up-scaling’ fra en til flere skoler. På UCL er projektet forankret i Forskningsprogram for Mad, Krop og Læring, Center for Anvendt Skoleforskning, Forskning og Udvikling. Se mere på www.lomaskole.dk

(link til engelsk omtale: http://lomaskole.dk/forside/in-english/ )

 
Fra politik til praksis. Implementering af kommunale sundhedsfremme projekter fra et lærerperspektiv
v/ adjunkt, ph.d. Lone Lindegaard Nordin, DPU, Aarhus universitet

Abstract:
I kølvandet på sundhedsloven fra 2007 – der pålagde kommunerne hovedansvaret for at etablere forebyggende og sundhedsfremmende tilbud til alle borgere – har der været en stigende kommunal interesse for folkeskolen som arena for kommunale sundhedsprojekter målrettet børn og unge. Denne workshop sætter fokus på implementeringen af kommunale sundhedsfremme projekter i folkeskolen med fokus på kost, fysisk aktivitet og handlekompetence. Udenlandske undersøgelser viser, at læreren er den fundamentale agent i forbindelse med implementering af sundhedsfremmeprogrammer i alle skoler i alle lande, og workshoppen indledes med et kort oplæg om, hvordan implementeringen af kommunale sundhedsfremme projekter påvirkes af såvel individuelle som kontekstuelle faktorer. Herefter inddrages deltagernes erfaringer, viden og refleksioner for at indkredse og diskutere de muligheder og barrierer, som relaterer sig til transformationen fra kommunale politikker til praksis i folkeskolen.


Seksualundervisning i skolens yngste klasser – forventninger og udfordringer
v/ Line Anne Roien, PhD-stipendiat, DPU, Aarhus Universitet

Abstract:
I Danmark er seksualundervisning obligatorisk på alle klassetrin fra 0. til 9. klasse. Alligevel vækker det ofte underen, og endda modstand, blandt såvel skolens professionelle som forældre, når talen falder på seksualundervisning i skolens yngste klasser: Hvorfor skal små børn have seksualundervisning? Og hvordan griber man det an på meningsfuld pædagogisk vis i en skolehverdag fuld af mange andre dagsordner?

I denne workshop sætter vi fokus på seksualundervisning i 0.-6. klasse og de forventninger og udfordringer, der knytter sig til denne. Workshoppen indledes med et kort oplæg om de formelle rammer for seksualundervisning med inddragelse af perspektiver fra international forskning om udfordringer og barrierer i forhold til seksualundervisning målrettet de yngste elever. Herefter inddrages deltagernes erfaringer, viden og refleksioner aktivt i et forsøg på undersøgende at indkredse de udfordringer og handlemuligheder, der knytter sig seksualundervisning på disse klassetrin i en dansk sammenhæng.

 
Evaluering af sundhedsindsatser i skolen
v/ lektor Ulla Pedersen, Det nationale videncenter KOSMOS

Abstract:
I denne workshop præsenteres Story/Dialogue metoden, som er en empowerment-evalueringsmetode med anvendelse af børns personlige narrativer med efterfølgende fælles refleksion, analyse og planlægning af forandringer – en metode, der sigter mod læring i sociale fællesskaber. Metoden anvendes til at evaluere sundhedsfremmende indsatser, men den styrker og opmuntrer samtidig deltagerne til fremadrettet at handle og være aktive i eget liv. Der gives praksiseksempler på evalueringsworkshops i skolen, og de tilknyttede redskaber til dokumentation og evaluering af børns handlekompetence afprøves. Der vises, hvordan redskaberne kan findes på den internationale HEPCOM-platform.

Find vej til arrangementet

Klik for at se et kort med stedets placering hos Google Maps >