Indlæser
WAUW konference 2024
Dato og tid
Tirsdag d. 8. oktober 2024 kl. 09:00 til 16:00
Tilmeldingsfrist
Fredag d. 4. oktober 2024 kl. 09:00
Sted
Campus Kolding,
Universitetsparken 2,
6000 Kolding
Campus Kolding
Universitetsparken 2
6000 Kolding
WAUW konference 2024
WAUW konference 2024
WAUW er en konference målrettet pædagogisk personale, der arbejder med natur, udeliv og science i den pædagogiske læreplan.
Kom og vær en del af en inspirerende og praksisnær dag for pædagogisk personale, der arbejder med natur, udeliv og science.
Konferencen byder på workshops med hands-on inspiration til din praksis, og spændende oplæg med nyeste viden om natur, udeliv og science.
Du går hjem med konkrete ideer og materialer, som kan inspirere og understøtte dit videre pædagogiske arbejde.
Konferencen er målrettet dagplejere, dagplejepædagoger, pædagoger, pædagogmedhjælpere, pædagogiske assistenter, studerende, daglige ledere, institutionsledere og andre med interesse for natur, udeliv og science.
Fakta om WAUW
WAUW 2024 er den tredje konference, hvor de danske professionshøjskoler i samarbejde med eksterne samarbejdspartnere sætter fokus på arbejdet med læreplanstemaet natur, udeliv og science i den pædagogiske læreplan. Initiativet er støttet af Novo Nordisk Fonden.
Formålet med konferencen er, at styrke kvaliteten af scienceorienterede læringsmiljøer, hvor børnenes naturlige nysgerrighed er udgangspunktet for fælles, legende undersøgelser af naturvidenskabelige fænomener, der styrker børnenes naturvidenskabelige almendannelse. På WAUW mødes pædagogisk personale og andre interessenter til en overraskende og udviklende dag med et væld af spændende oplæg, workshops, aktuelle keynotespeakers, nyeste forskningsviden, relevante messestande, inspirerende værksteder og konkrete ideer som inspirerer og understøtter deltagernes videre arbejde med læreplanstemaet natur, udeliv og science i den pædagogiske praksis, som inspirerer og klæder dig på til at arbejde med børn om natur og science.
Program
9.00-9.30 | Indtjek og let morgenmad |
9.30-9.40 | Velkomst v. WAUW og UC SYD |
9.40-10.10 | Fællesoplæg: Med sanserne forrest v. Louise Andreasen, Naturcenter Amager |
10.10-10.25 | Kaffe og netværk |
10.25-11.45 | Parallelle workshops |
11.45-12.30 | Frokost og netværk |
12-30-13.00 | Fællesoplæg: Matematisk opmærksomhed v. Pernille Sunde og Heidi Tyberge, VIA University College |
13.00-13.15 | Kaffe og netværk |
13.15-14.30 | Parallelle workshops |
14.30-14.45 | Kaffe og netværk (inklusiv kage) |
14.45-15.15 | Fællesoplæg: Skab biodiversitet i børnehøjde! v. Nicolas Jespersen, Vilde Rødder |
15.15-15.45 | Afrunding og refleksion |
Fællesoplæg kl. 9.40-10.10: Med snuden i naturen v. Louise Andreasen, Naturvejleder, Naturcenter Amager Strand
Nogle gange kan det tage lidt tid at få øje på naturen inde midt i storbyen. Men den er der, og når først børnene i børnehaverne på Nørrebro og Bispebjerg i København får greb om de nære naturfænomener, så står grublerier og spørgsmål i kø: Siger alle pinde knæk? Spiser fugle flæskesteg? Hvordan ser en edderkoppelort ud?
Sammen med Louise stikker vi snuden i naturen, og mens vi dufter, smager og mærker natur, fortæller Louise om pædagogiske greb, som hun bruger, når hun undersøger naturen sammen med børn. I tæt samarbejde med børnenes pædagoger udvikler Louise ideer til, hvordan science kan folde sig ud i den enkelte institution, helt lokalt og med de naturfænomener, som er lige præcis der, hvor børnene er og sanser.
Medbring alle sanser til WAUW´s sanselige keynote!
Fællesoplæg kl. 12.30-13.00: Matematisk opmærksomhed v. Pernille Bødtker Sunde og Heidi Tybjerg, VIA University College
Børns tidlige matematiske kompetencer har stor betydning for deres personlige udvikling og senere uddannelsesmæssige succes. Men undersøgelser viser at 40% af danske børn ikke har alderssvarende og grundlæggende kompetencer indenfor matematik, når de starter i skole.
Siden 2018 har "matematisk opmærksomhed" været en del af den danske dagtilbudslov, men der er begrænset viden om, hvordan dette tolkes og praktiseres i daginstitutioner. Projekt PRIMA sigter mod at øge denne forståelse og forbedre pædagogers kompetencer og viden til at understøtte børns tidlige matematiske udvikling.
I projektets første fase har vi gennem interviews og observationer etableret et grundlag for at forstå, hvordan matematisk opmærksomhed forstås og praktiseres i danske daginstitutioner. I den næste fase vil vi udvikle en intervention for at øge pædagogers viden om matematisk opmærksomhed.
De foreløbige resultater fra projektet vil blive præsenteret, herunder pædagogers forståelse af matematisk opmærksomhed, og hvordan der arbejdes med det forskellige steder. Vi vil derudover præsentere de første tanker om interventionen og dens planlagte forløb.
Fællesoplæg kl. 14.45-15.15: Skab biodiversitet i børnehøjde! v. Nicolas Jespersen, Vilde Rødder
Holdet bag Vilde Rødder fortæller om erfaringerne med at lære børn om science og sammenhænge i naturen gennem 5 praktiske aktiviteter med børn, som skaber mere vild natur og nye levesteder for planter og dyr i børns dagligdag - bl.a. i SFO’er, spejdergrupper mv.
Oplægget vil bl.a. berøre nogle af følgende spørgsmål:
- Hvordan kan man arbejde praksisorienteret med natur, science og udeliv ved at omdanne og forvilde institutionens egne udearealer?
- Hvordan skaber man bevidsthed om at børn deler deres udeområder med dyr – og giver dem håb og handlekraft til at skabe flere levesteder for dyrene på deres udearealer?
- Hvad siger børn, institutioner og frivillige til at være med i projektet?
- Hvordan klæder man pædagogisk personale og frivillige på til selv at afvikle Vilde Rødder forløb?
Parallelle workshops (beskrivelse af hver workshop kan findes nederst på siden)
- Science er, når børnene erobrer deres egen viden!
- Sciencepædagogiske læringsmiljøer med sanseuniverset Havet som eksempel
- Teknologiforståelse i børnehøjde
- Undersøgende og legende tilgange
- Kribel krabledyr og science
- Matematisk opmærksomhed: Hvad skal vi være særligt opmærksomme på?
- Magnetisk tiltrækning for børn - magnet-lege og lidt om rummet
- Appelsinen i vandskorpen – en workshop i undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning
- Tinkering som sciencepædagogisk aktivitet
- Vild natur
Fakta om WAUW
WAUW 2024 er den tredje konference, hvor de danske professionshøjskoler i samarbejde med eksterne samarbejdspartnere sætter fokus på arbejdet med læreplanstemaet natur, udeliv og science i den pædagogiske læreplan. Initiativet er støttet af Novo Nordisk Fonden.
Formålet med konferencen er, at styrke kvaliteten af scienceorienterede læringsmiljøer, hvor børnenes naturlige nysgerrighed er udgangspunktet for fælles, legende undersøgelser af naturvidenskabelige fænomener, der styrker børnenes naturvidenskabelige almendannelse. På WAUW mødes pædagogisk personale og andre interessenter til en overraskende og udviklende dag med et væld af spændende oplæg, workshops, aktuelle keynotespeakers, nyeste forskningsviden, relevante messestande, inspirerende værksteder og konkrete ideer som inspirerer og understøtter deltagernes videre arbejde med læreplanstemaet natur, udeliv og science i den pædagogiske praksis, som inspirerer og klæder dig på til at arbejde med børn om natur og science.
Beskrivelse af workshops
Science er, når børnene erobrer deres egen viden! v. Annika Foxby, Professionshøjskolen Absalon
Kom og få indblik i den filosofiske samtale som metode og hands on-aktiviteter til at udøve en sciencepædagogik, hvor børnene ejer deres egne undersøgelser.
Børn lærer bedst, når de aktivt erobrer deres egen viden gennem sansning, udforskning og afprøvning. Samtidig har erfaringer vist, at børns læringslyst og motivation øges gennem det, man kalder filosofiske samtaler og produktive spørgsmål.
I denne workshop får du praksisnære eksempler på, hvordan den filosofiske samtale kan bruges til at skabe nogle særlige rammer for fælles, ligeværdig udforskning af verden, hvor børnene får stimuleret deres nysgerrighed og ejerskab gennem selvstændige og legende undersøgelser.
Workshoppen indeholder både oplæg, hands-on aktiviteter og øvelser, hvor du får afprøvet samtaleformen, og hvor vi i fællesskab reflekterer over de erfaringer, I gør jer som deltagere.
Sciencepædagogiske læringsmiljøer med sanseuniverset Havet som eksempel v. Stine Mariegaard, UCL
Kom og oplev sanseuniverset. I sanseuniverset udspiller tre science-pædagogiske forholdemåder sig i et og samme arkitektoniske rum; dirigent, samspiller og improvisator. De overlappende og sameksisterende science-pædagogiske forholdemåder viser, at de samme fysiske omgivelser både kan forankre pædagogisk aktivitet i form af en voksen-centreret fortælling om tidevandet og månen, samspil i form af styrede undersøgelses- og legeaktiviteter, samt improviserende tilblivelser som søstjerne og sæl.
Sanseuniverserne åbner for, at de sanselige erfaringer kan stå i egen ret for nogle af dine elever, mens andre af eleverne, i samspil med andre børn eller dig som voksen, får nuanceret eller måske endda udvidet deres forhold til natur og naturfænomener som muslinger, tang eller bølger.’
Teknologiforståelse i børnehøjde v. Camilla Finsterbach, UCN og Pauline Fredskilde, Guldastronaut
På denne workshop arbejder vi med teknologiforståelsen i de ældste grupper i børnehaven gennem det pædagogiske legeunivers Stella og Raffi. Udgangspunktet er udviklingen af et integreret legende læringsmiljø, der kombinerer begyndende teknologiforståelse med 'unplugged'-aktiviteter og storytelling tilpasset børnenes nærmiljø på tværs af alle læreplanstemaerne. Der er vægt på computational tænkning og algoritmiske lege, der er med til at give en begyndende forståelse for kodning og programmering hos børnene.
Undersøgende og legende tilgange v. Linda Ahrenkiel, UCL
I denne workshop fokuserer vi på hvad der kendetegner undersøgende og legende tilgang til natur og naturfænomener i dagtilbud. Du får konkrete eksempler på, hvilke sciencepraksisser, naturfænomener og legekvaliteter du kan inddrage i din praksis for at understøtte en undersøgende og legende tilgang.
Kribel krabledyr og science v. Grete R. Kristensen, UCN
I denne workshop skal vi arbejde med krible krable dyr og hvordan science kan inddrages i krible krable aktiviteterne. Hvordan kan du undersøge hvordan et smådyr æder, sover, bevæger sig og får unger. Kan du mon undersøge kriblekrable dyr gennem en hel livscyklus så du i institutionen både kan se eksempel vis en sommerfugl eller bille som larve, puppe og sommerfugl/bille. Kan kriblekrable dyr gennem leg og pasning give børnene indsigt i hvordan du drager omsorg for dyr og for sine medmennesker
Matematisk opmærksomhed: Hvad skal vi være særligt opmærksomme på? v. Mette Bjerre og Mie Christiansen, VIA University College.
I denne workshop skal vi arbejde med novelengineering – en afledning eller gren af engineeringdidaktikken - som har et særligt fokus på at tage afsæt i en æstetisk, undersøgende og designorienteret tilgang til at arbejde med omverdensforståelse.
Vi skal med afsæt i børns perspektiver afprøve et forløb, som tager afsæt i fortællingen om “Guldok og de tre bjørne”. I arbejdet med forløbet skal I selv afprøve og blive klogere på redskaberne (makedo) og processerne (novelengineering).
Magnetisk tiltrækning for børn - magnetlege og lidt om rummet v. Jens Frost, Naturcenter Amager Strand
På workshoppen arbejder vi med forskellige legende undersøgelser med magneter og magnetisme. Lege og øvelser er tilrettelagt så de kan bruges direkte ind i den pædagogiske hverdag i daginstitutioner.
Undervejs taler vi om hvad man skal være særligt opmærksom på, når man leger med magneter, og sammen reflekterer vi over hvor vigtig leg er i det pædagogiske arbejde med science.
Alle skal på banen og være med til det hele, og måske kan vi finde på nye magnetlege i fællesskab?
Vi arbejder ud fra modellen ”Edderkoppen” og viser hvordan man sammen kan lege sig klogere.
Legene er hentet fra Naturcenteret i Børnehaven, som er et sciencepædagogisk projekt for børnehaver og vuggestuer i København, hvor pædagoger i samarbejde med Naturcenter Amager Strand udvikler sciencelege for børn.
Appelsinen i vandskorpen – en workshop i undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning v. Esben Eriksen, LIFE
LIFE’s forløb til de mindste tilstræber at eleverne i høj grad får mulighed for at undersøge og være nysgerrige på virkeligheden. Oplev en hands on og dialogbaseret workshop koblet til teori i form af 6F modellen. Deltagerne vil ved workshoppens afslutning stå med et undersøgelsesdesign, der kan omsættes til egen praksis i morgen.
Tinkering som sciencepædagogisk aktivitet v. Karen Sieling (Frirum Lab), samt Liv Kondrup Hardahl og Rikke Klith Jensen (Professionshøjskolen Absalon)
På engelsk er man en ”tinker” når man laver små ændringer i noget med henblik på at reparere eller forbedre det. Det er et Georg Gearløs mindset, hvor man eksperimenterer med materialer og ideer og herigennem forsøger at opnå fuld forståelse for deres kapaciteter, og opnå bedre løsninger på problemer. Tinkering er kendetegnet ved processer hvor børn får hands-on erfaring, de får rum til at fejle og lære fra disse fejl, og der er (ustruktureret) tid til at udforske og opfinde. Science og tinkering går hånd i hånd – der er fokus på at eksperimentere, skabe og løse problemer gennem kreativ udforskning og undersøgelse.
I projektet ”Alkymister, superhelte og andre videnskabsfolk” er tinkering et bud på, hvordan der kan være science i børnekultur. Ved at tage udgangspunkt i børnenes verden og de materialer der omgiver dem, kan scienceaktiviteter blive en naturlig forlængelse af børnenes egen kultur og identitet snarere end et potentielt fremmedgørende fagområde. Vi vil gennem workshoppen beskrive de erfaringer vi har fået igennem projektet med tinkeringaktiviteter, hvor vi i workshopdelen vil have fokus på at deltagerne selv afprøver tinkeringaktiviteter med efterfølgende diskussion af muligheder og begrænsninger.
Vild natur v. Nicolas Jespersen, Vilderødder
Hvordan kan man involvere børn og pædagogisk personale i at skabe mere vild natur på jeres legeplads?
Få inspiration og simple praktiske værktøjer til hvordan I skaber flere levesteder til planter og dyr på jeres udearealer sammen med børnene.
Og hør om hvordan skabelsen af mere vild natur i jeres institution også kan skabe fællesskab, holdånd og skaberkraft hos jer!
Med afsæt i 5 aktiviteter lærer I bl.a om at lave små blomsterbede med hjemmehørende blomsterarter, kvasbunker og små vandhuller som kan tiltrække insekter, sommerfugle, fugle og ikke mindst lære børn om science, sammenhænge og små økosystemer i naturen.
Workshoppen er praktisk orienteret og man vil få udleveret materialer og hæfte med øvelser, lege og fun facts om de mest almindelige dyr. Så man kan blive klædt på til at forvilde sin egen institution når man kommer hjem.
Find vej til arrangementet
Klik for at se et kort med stedets placering hos Google Maps >
Kontaktinformation til arrangør
UCL, Linda Ahrenkiel
Tlf: +45 26553265
liah@ucl.dk
Kontaktinformation til arrangør
UCL, Linda Ahrenkiel
Tlf: +45 26553265
liah@ucl.dk