Hop til hovedindholdet

UC SYD logo

Pædagogkonference 2024


Dato og tid

Mandag d. 3. juni 2024 kl. 13:00 til 17:00

Tilmeldingsfrist

Tirsdag d. 21. maj 2024 kl. 08:00

Sted

Campus Kolding, Multisalen, Universitetsparken 2, 6000 Kolding Campus Kolding, Multisalen
Universitetsparken 2
6000 Kolding

Pædagogkonference 2024


Pædagoguddannelsen ved UC SYD afholder konference med temaet

 
Pædagogiske Kvaliteter
– om kvaliteter i pædagogisk praksis
 
 
Bliv opdateret på nyeste viden gennem praksisnære oplæg og værksteder fra forskere og undervisere på pædagoguddannelse.
 
 
 
 
 
Program
 

13:00 – Velkommen v. institutchef Jesper Wiese 

13:10 – Fællesoplæg v. professor Jan Kampmann fra Roskilde Universitet: Kvalitetsmålinger - en hyperrationalisering af barndommen?

14:00 – Flyt-dig-pause 

14:15 – Oplæg

  • Oplæg 1 v. lektor Kim Jerg: Den nationale kvalitetsmåling – en læsning

  • Oplæg 2 v. ph.d. og lektor Sabine Ellung Jørgensen: Kvalitet i samtaler i pædagogisk praksis – fire perspektiver og et refleksivt alternativ

  • Oplæg 3 v. lektor og ph.d. Christina Holm Poulsen og lektor Lene Krogstrup Jakobsen: Kvaliteter i det pædagogfaglige arbejde i skole og fritid med henblik på at skabe skoletilhør og forebygge skolefravær

15:00 – Flyt-dig-pause 

15:15 – Værksteder: Bring kvaliteter i spil!

  • Billedskabende processer – kunstnerisk praksis på kanten v. Michael Bjørneboe Korn

  • Musikalske veje til bevægelse, fællesskab og leg v. Lærke Nørgård Pallesen og Lise Hostrup Sønnichsen

  • Bolden – som et pædagogisk redskab til leg, bevægelsesglæde og fællesskab v. Katrine Bertelsen

  • Naturfagspædagogik – udvikling af forundringsmiljøer v. Ida Guldager

16:00 – Flyt-dig-pause 

16:15 – Tiltrædelsesforelæsning v. docent Ane Bjerre Odgaard: Æstetik og leg i pædagogisk praksis 

17:00 – Tak for i dag

 

 

Oplæg

Fællesoplæg: Kvalitetsmålinger - en hyperrationalisering af barndommen?

v. professor Jan Kampmann, RUC

Kvalitetsmålinger, standardisering, dokumentationskrav, datastyring, mm, har gennem de senere år fået en mere og mere central placering i styringen af og rammesætningen for det pædagogiske arbejde. Kan vi i dette se en tendens til optimering, intensivering og acceleration af ikke bare det pædagogiske arbejde, men også barndommen? Hvad skal vi mene om det? Er der alternativer?

 

Oplæg 1: Den nationale kvalitetsmåling – en læsning

v. lektor Kim Jerg

Som en krusning på havoverfladen eller en oversvømmelse? Hvordan blev VIVE-/EVArapporten om kvalitet i dagtilbud modtaget i maj 2023, der hvor du befandt dig? Med et par nærlæsninger vil jeg lægge op til at drøfte træk ved materialet – metode, fund, konklusioner, og hvad en rapport som denne måtte afstedkomme.

 

Oplæg 2: Kvaliteter i det pædagogfaglige arbejde i skole og fritid med henblik på at skabe skoletilhør og forebygge skolefravær

v. lektor og ph.d Christina Holm Poulsen og lektor Lene Krogstrup Jakobsen

Oplægget tager udgangspunkt i et forskningsprojekt, hvor det undersøges, hvordan pædagoger kan understøtte børns deltagelsesmuligheder i skolens børnefællesskaber og derigennem bidrage til skoletilhør. Med afsæt i observationer fra et børneperspektiv giver oplægget indsigt i, hvordan en vedholdende og pædagogisk opmærksomhed kan gøre en positiv forskel for børn, der har vanskelige skoleliv. Men det viser også, hvordan børn kan lades i stikken, hvis ikke den pædagogiske faglighed kan komme i spil og dermed løfte den pædagogiske opgave.  

 

Oplæg 3: Kvalitet i samtaler i pædagogisk praksis – fire perspektiver og et refleksivt alternativ

v. lektor og ph.d. Sabine Ellung Jørgensen

Mange af hverdagslivets sociale aktiviteter afvikles gennem samtale, herunder etablering og vedligeholdelse af sociale relationer. I den pædagogiske praksis er samtalen et redskab til at skabe meningsfulde interaktioner og støtte læring og trivsel for børn og voksne. Men hvornår er en samtale god? I oplægget udforsker jeg forskellige perspektiver på kvalitet i samtaler – og et refleksivt alternativt.

 

 

Værksteder: Bring kvaliteter i spil!

Bolden – som et pædagogisk redskab til leg, bevægelsesglæde og fællesskab

v. Katrine Bertelsen 

Hvordan kan vi som pædagoger gennem enkle kropslige formidlingsformer og roller lege med bolde som det fælles tredje med fokus på at skabe bevægelsesglæde?

Der vil i workshoppen indgå praksisnær viden fra forsknings- og udviklingsprojekter indenfor for temaet og målgruppen.

 

Billedskabende processer – kunstnerisk praksis på kanten

v. Michael Bjørneboe Korn

En workshop med fokus på Outsider Art og kunstfag i beskyttede beskæftigelses-, aktivitets- og samværstilbud.

 

Musikalske veje til bevægelse, fællesskab og leg

v. Lærke Nørgård Pallesen og Lise Hostrup Sønnichsen

Hvordan kan vi med enkle musikinstrumenter, sang og bevægelse, skabe fælles stemningsfulde oplevelser, udforskninger og (måske) leg. En workshop med afsæt i sange fra Hoppeline og erfaringer fra forskning- og udviklingsprojekter om leg og musik i samarbejde med pædagogstuderende, pædagoger og børn.

 

Naturfagspædagogik – udvikling af forundringsmiljøer

v. Ida Guldager

Hvordan udvikles naturfaglige forundringsmiljøer med afsæt i børns perspektiver og med fokus på langsommelighed, fordybelse samt forskellige deltagelses- og erkendelsesmuligheder? En workshop med afsæt i erfaringer fra et samskabelsesprojekt mellem dagtilbud fra Aabenraa Kommune og UC SYD.

Find vej til arrangementet

Klik for at se et kort med stedets placering hos Google Maps >

Kontaktinformation til arrangør

UC SYD
Tlf: +45 72665082
nakr@ucsyd.dk

Kontaktinformation til arrangør

UC SYD
Tlf: +45 72665082
nakr@ucsyd.dk