Hop til hovedindholdet

UC SYD logo

Landsdækkende netværksdag for teknologiforståelse


Dato og tid

Mandag d. 9. december 2019 kl. 09:00 til 15:30

Tilmeldingsfrist

Torsdag d. 5. december 2019 kl. 12:00

Sted

Auditorium 1, Campus Esbjerg (lokale 4120), Degnevej 16, 6705 Esbjerg Ø Auditorium 1, Campus Esbjerg (lokale 4120)
Degnevej 16
6705 Esbjerg Ø

Landsdækkende netværksdag for teknologiforståelse


Arrangementsbeskrivelse




CFU tilbyder i et samarbejde med Børne- og Undervisningsministeriet en række arrangementer, som kan være med til at klæde dig, din skole og jeres kommune på til at arbejde med teknologiforståelse - både konkret i undervisningen og som et indsatsområde.

Dagen vil bestå af oplæg og workshops, der gør, at du vil få afprøvet og diskuteret mulighederne i at arbejde med teknologiforståelse.

Arrangementet er gratis.

Programmet for netværksdagen:

9.00-9.15
Registrering og lidt morgenkaffe

9.15-9.20
Velkomst

9.20-10.00
Teknologiforståelse - Status, udfordringer og potentialer
Oplæg ved lektor og Ph.D. studerende ved Udvikling og Forskning UC SYD Roland Hachmann.

Teknologiforståelsesfaget er under hastig udvikling, og der tegner sig en række begyndende konturer for, hvilke udfordringer og potentialer skolerne står overfor - både i de etablerede fag og som et selvstændigt fag. Oplægget giver en foreløbig status på projektet og peger, på baggrund af erfaringer fra forsøget, på en række opmærksomhedspunkter for skolerne på både et organisatorisk og fagligt niveau.

10.15-11.45
Workshop del 1 - vælges ved tilmeldingen

A Teknologiforståelse i dansk
v. pædagogisk konsulent ved CFU Karina Kiær

Få indsigt i hvordan teknologiforståelse kan se ud i dansk indskoling og mellemtrin. På workshoppen præsenteres rammerne for udviklingen af teknologiforståelse i dansk, og der gives eksempler på de dilemmaer vi, som fagudviklere, oplever, når vi udvikler i spændingsfeltet mellem en teknologiforståelsesfaglighed og en danskfaglighed. På workshoppen får du mulighed for at afprøve dele af prototyperne.

B Kommunalt videndelingsspor
v. kommunale konsulenter

Fablabs/Sciencelabs/playsful labs – kært barn har mange navne – sådan har vi gjort.

C Robot og VRteknologi – prøv i praksis
v. pædagogisk konsultent ved CFU Finn Faurbye og pædagogisk konsulent ved CFU Nada Meri Pedersen

Få fingrene i forskellige robottyper og få indblik i, hvilke der egner sig på hvilke klassetrin. Desuden er der mulighed for at afprøve VR-teknologi, både hardware og software. Det er muligt at låne en del af udstyret hos CFU.

11.45-12.30
Frokost og netværk

12.30-14.00
Workshop del 2 - vælges ved tilmeldingen

A Jernalderlandsbyer genopbygget i Minecraft Education Edition
v. lektor ved læreruddannelsen UC SYD, Lars Holbæk Pedersen og Kasper Roland

I workshoppen får du hands-on-erfaringer med værktøjet Minecraft Edition. Du får prøvet at reproducere en jernalderby på baggrund af en autentisk arkæologirapport fra Haderslev lokalområde.

Til workshoppen bedes du på forhånd have downloadet Minecraft Education Edition på din bærbar: https://education.minecraft.net/get-started/download/ Foruden din bærbar bedes du medbringe en mus (computermus…) og et headset.

B Strategier og visioner i kommunerne omkring teknologiforståelse
v. Steen Juhl Møller, adjunk ved videreuddannelsen UC SYD

Udveksling af visioner og erfaringer omkring implementering, uddannelse og kompetencekrav til den nye faglighed.

C Teknologiforståelse - lærernes erfaringer med forsøget
v. Carsten Bisgaard og Camilla Bjørn, lærere fra Fællesskolen Favrdal-Fjelstrup i Haderslev

Carsten Bisgaard og Camilla Bjørn fra Fællesskolen Favrdal-Fjelstrup i Haderslev deler deres erfaringer med forsøget "Teknologiforståelse i folkeskolen". Her får man, som deltager i workshoppen, hands-on erfaringer med de brugte teknologier.

D Teknologiforståelse med film og TV
v. pædagogisk konsulent ved CFU Chris Krogsøe Mienert

Levende billeder er gode til at understøtte undervisningen. Vi har sammensat en buket af udsendelser og film, der kan være med til at nuancere brugen af teknologi i samfundet, så eleverne bliver rustet til kritisk at kunne tage stilling til den teknologi, der omgiver os og gøre dem mere digitalt myndige.

14.00-14.15
Opsamling

14.15-14.30
Kort pause med kaffe/te

14.30-15.30
Teknologiforståelsens berettigelse - (ud)dannelse til en samtid
Oplæg ved Professor Ole Sejer Iversen, Aarhus Universitet

Hvordan (ud)danner vi den næste generation til at leve meningsfulde liv i en digitaliseret samtid? I oplægget stiller Ole Sejer Iversen skarpt på den nye teknologiforståelses faglighed. Han fortæller, hvordan uddannelser kan kombinere kreativ konstruktion med digitale teknologier og digital myndiggørelse for derigennem at styrke børnenes evne til at løse komplekse problemer og samtidig udvikle en kritiske forståelse for digital teknologi. Oplægget bygger på forskning og konkrete eksempler i et forsøg på at afdække begrebet ”digital empowerment” som en samlet vision for en kritisk og nysgerrig tilgang til digital teknologi i uddannelser.

 

Vil du vide mere om aktiviteterne så tag kontakt til

Nada Meri Pedersen 72665902, nmpe@ucsyd.dk

 

Find vej til arrangementet

Klik for at se et kort med stedets placering hos Google Maps >