Indlæser
WAUW konference 2024
Dato og tid
Tirsdag d. 8. oktober 2024 kl. 09:00 til 16:00
Tilmeldingsfrist
Søndag d. 8. september 2024 kl. 09:00
Sted
Campus Kolding,
Universitetsparken 2,
6000 Kolding
Campus Kolding
Universitetsparken 2
6000 Kolding
WAUW konference 2024
WAUW konference 2024
WAUW er en konference målrettet pædagogisk personale, der arbejder med natur, udeliv og science i den pædagogiske læreplan.
Kom og vær en del af en inspirerende og praksisnær dag for pædagogisk personale, der arbejder med natur, udeliv og science.
Konferencen byder på workshops med hands-on inspiration til din praksis, og spændende oplæg med nyeste viden om natur, udeliv og science.
Du går hjem med konkrete ideer og materialer, som kan inspirere og understøtte dit videre pædagogiske arbejde.
Konferencen er målrettet dagplejere, dagplejepædagoger, pædagoger, pædagogmedhjælpere, pædagogiske assistenter, studerende, daglige ledere, institutionsledere og andre med interesse for natur, udeliv og science.
Parallele sessioner og workshops
Du kan deltage i ét af de fem spor. OBS! Begrænset antal pladser til hver aktivitet. Valg af workshop foregår efter først-til-mølle princippet.
Formiddag
- Leg med viden
- Byg din egen månebase
- Affaldssortering i børnehøjde
- Matematisk opmærksomhed
- Har I en legepladspædagogik
- Science inde og ude - keep it simple
Eftermiddag
- Matematisk påmærksomhed i dagtilbud og børnehaveklasse - en reflektion værd
- Pædagogers kompetencer og faglighed som udgangspunkt for at udvikle og etablere sciencepædagogiske lege- og læringsmiljøer i dagtilbud
- Hvordan arbejder man med science hos de 0-3 årige børn? Kan man overhovedet det?
- Arkæologi for de små! - Kulturarv og sciencepædagogik
- Få øje på sciencepraksisser
- Produktive spørgsmål - undersøgelse, leg og eksperimenteren
Fakta om WAUW
WAUW 2024 er den tredje konference, hvor de danske professionshøjskoler i samarbejde med eksterne samarbejdspartnere sætter fokus på arbejdet med læreplanstemaet natur, udeliv og science i den pædagogiske læreplan. Initiativet er støttet af Novo Nordisk Fonden.
Formålet med konferencen er, at styrke kvaliteten af scienceorienterede læringsmiljøer, hvor børnenes naturlige nysgerrighed er udgangspunktet for fælles, legende undersøgelser af naturvidenskabelige fænomener, der styrker børnenes naturvidenskabelige almendannelse. På WAUW mødes pædagogisk personale og andre interessenter til en overraskende og udviklende dag med et væld af spændende oplæg, workshops, aktuelle keynotespeakers, nyeste forskningsviden, relevante messestande, inspirerende værksteder og konkrete ideer som inspirerer og understøtter deltagernes videre arbejde med læreplanstemaet natur, udeliv og science i den pædagogiske praksis, som inspirerer og klæder dig på til at arbejde med børn om natur og science.
Beskrivelse af workshops/oplæg
Formiddag:
Leg og viden v. Aska Maria Ono Bjerresø, undervisnings- og udviklingsansvarlig og Louise Andreasen, Undervisnings- og udviklingsmedarbejder, Naturcenter Amager Strand.
Blæsten kan man ikke få at se! Men kan man finde tegn på vinden? Kan man lugte vinden? Og kan man gå på jagt efter vind? Hvordan kan man undersøge noget man ikke kan se? Kom med på en sansende og sjov workshop, hvor vi skal undersøge vindens kraft og styrke gennem forskellige undersøgelseslege
Byg din egen månebase v.
I Dragør kommune har SFO’erne brugt månen som fortælling til at udvikle et naturfagligt forløb, hvor børnene igennem en række hands-on aktiviteter skal bygge og leve på deres egen månebase. I oplægget vil projektleder Pia Maria Lie og indholdsansvarlige Tina Ibsen fortælle om og give inspiration til, hvordan pædagoger og børn i indskolingen selv kan komme i gang med at arbejde kreativt og undersøgende med naturfag i SFO’er. Så tag rumdragten på, og kom med på en tur til Månen. Projektet er støttet af Novo Nordisk Fonden.
Affaldssortering i børnehøjde v. Hanne Hjetting Nielsen, Gentofte genbrugsstation
Alle dagtilbud skal affaldssortere, men hvordan kan affaldssortering blive en naturlig del af hverdagen for de helt små og det pædagogiske personale? I workshoppen leger vi os igennem affaldssortering og undersøger forskelle på de materialer, som vores affald er lavet af.
Matematisk opmærksomhed v. Birgitte Lund Jensen
Denne workshop er bygget op af korte oplæg, og en masse praktiske undersøgelser. Der bliver: bygget, etableret og fundet på, alt sammen i rammen af matematisk opmærksomhed. Deltagernes tidligere erfaringer inddrages.
Har I en legepladspædagogik? v. Morten Aagaard Bælum
Legepladspædagogik hvad er det for en størrelse? Når det pædagogiske personale går på legepladsen sammen med børnene, tager de så udgangspunkt i didaktiske overvejelser i forhold til børnenes leg/læring, personalets roller, legepladsens indretning og hvilke materialer børnene har til rådighed? Min hypotese er at didaktiske overvejelser i inde miljøet er velplanlagt, personalet kender deres roller, og indretningen/materialerne har bestemte funktioner og pladser. Så jeg spørg lidt frækt, om pædagogikken stopper når vi går ud på legepladsen/udemiljøet? Børnenes frivillige leg kommer måske i spil og personalet indtræder i en observerende rolle og får sig en ”puster” imens børnene leger selv eller tager jeg fejl? Når et barn i gennemsnit er 3000 timer på legepladsen under deres daginstitutionstid, hvordan sørger vi så for at det er høj kvalitets pædagogik de møder i ude miljøet? og hvordan understøtter vi dem bedst muligt?
Science inde og ude - keep it simple v. Carina Olsen, Susanne Jørgensen og Marie-Eve Cormier, Bangsebrohuset og Firkløveren
I denne workshop introduceres Bangsebrohusets og Firkøverens erfaringer med science i både by- og naturinstitutioner. I workshoppen kommer vi omkring nogle af de aktiviteter vi har lavet med børnene, herunder bl.a. et skyggeforsøg og forsøg med vægte, og til slut bliver du som deltager inddraget i en æstetisk kreativ refleksionsøvelse med fokus på hvordan man selv kan praktisere science i en hverdagsnær kontekst.
Eftermiddag:
Matematisk opmærksomhed i dagtilbud og børnehaveklasse v. Bundgaard og Ph.d. studerende Søren Krogh Hansen
Oplægget giver perspektiver på matematisk opmærksomhed, som en del af praksis i dagtilbud og børnehaveklasse. Vi tager udgangspunkt i vores erfaringer fra to phd. projekter, og ønsker på den baggrund fælles refleksion - og gerne diskussion - med deltagere til oplægget
Kompetencer og faglighed som udgangspunkt for at udvikle og etablere sciendepædagogiske aktiviteter v ph.d. studerende Karen Bollingberg
Oplægget giver perspektiver på pædagogers kompetencer, som en del af praksis i dagtilbud og børnehaveklasse. Der lægges op til drøftelser og diskussion på baggrund af oplægget
Hvordan arbejder man med science hos de 0-3-årige v. Naturvejleder Rikke Dypping
Naturvejleder Rikke Dypping, fortæller om de erfaringer hun har gjort sig og de udfordringer hun er stødt på igennem en intensiv indsats hos personalet ved de 0-3 årige børn. Bliv nysgerrig på hvordan man som pædagogisk personale kan arbejde med science, både indenfor læreplanstemaet natur og udeliv, men også igennem de andre læreplanstemaer. Workshoppen ligger op til diskussion, erfaringsudveksling og hands-on oplevelser.
Arkæologi for de små! - Kulturarv og sciencepædagogik v. Cecilie Borgund, Museumsinspektør, Københavns Museum og Sidsel Kirk, Pædagogisk udviklingskonsulent, Skoletjenesten
Udforsk det sciencepædagogiske potentiale, der ligger i at undersøge fortiden sammen med børn. Både den fortid som arkæologer graver frem, men også den fortid, som ligger gemt i sandkassen, på legepladsen eller i klods-kassen på stuen. Workshoppen byder på sanselige møder med arkæologiske fund samt refleksion over hvad et kulturhistorisk blik kan tilføre pædagogers arbejde med science.
Få øje på sciencepraksisser! v. Linda Ahrenkiel, Ph.d., lektor, UCL
I denne workshop er der fokus på begrebet sciencepraksisser. Sciencepraksisser er et værktøj, der kan nuancere dit sprog om science og give dig blik for, hvilke elleve handlinger børn i dagtilbud typisk udøver, i situationer med science, og som kendetegner en undersøgende tilgang. Workshoppen er opbygget omkring korte oplæg og en masse praktiske undersøgelser.
Produktive spørgsmål - undersøgelse, leg og eksperimentering v. Annika Foxby og Rikke Klith Jensen, lektor, Absalon
Når børn er optagede af noget i naturen – svampe, småkryb eller andet - har vi voksne følelsen af, at det forventes, at vi skal kunne navnet på det, og at vi i øvrigt skal kunne svare på børnenes spørgsmål. Samtidig føler rigtig mange voksne i dagtilbud, at de ofte kommer til kort med deres viden om naturen. Oven i dette viser det sig, at hvis man som voksne faktisk er i stand til at møde børnenes nysgerrighed med færdige svar, forsvinder interessen hos børnene ofte hurtigt igen. I udviklingsprojektet ”Naturlig science i dagtilbud” valgte pædagogerne at gå en anden vej: Ved at stimulere børnenes nysgerrighed og egen udforskning af naturen med det, der kaldes produktive spørgsmål, oplevede de, hvordan den voksnes paratviden blev underordnet, og at der til gengæld blev skabt situationer med fælles undersøgelse og eksperimenteren, hvor børnene fastholdt deres fascination og optagethed over lang tid. Igennem disse aktiviteter blev børnenes sciencedannelse understøttet og stimuleret, og pædagogerne så, hvordan dette var en særlig farbar vej ind i sciencedimensionen i læreplanstemaet Natur, udeliv og science. I denne workshop vil vi derfor arbejde med konkrete aktiviteter med de produktive spørgsmål, hvor vi både vil udforske natur og eksperimentere. Vi vil desuden drøfte pædagogens roller i forhold til at understøtte scienceaktiviteter i hverdagens natur og udeliv i dagtilbud. Workshoppen lægger op til diskussion, erfaringsudveksling og hands-on oplevelser.
Find vej til arrangementet
Klik for at se et kort med stedets placering hos Google Maps >
Kontaktinformation til arrangør
UC SYD
Tlf: +45 72665635
ahar@ucsyd.dk
Kontaktinformation til arrangør
UC SYD
Tlf: +45 72665635
ahar@ucsyd.dk